Εκπαίδευση Ενηλίκων

Σεμινάριο «Εκπαίδευση στο Μουσείο» *


Ο σκοπός του Σεμιναρίου «Εκπαίδευση στο Μουσείο» είναι οι εκπαιδευόμενοι:

  • να συνδέσουν σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες και θεωρίες μάθησης με τη μουσειακή εκπαίδευση
  • να ασκηθούν σε ενεργητικές-βιωματικές μεθόδους εκπαίδευσης στα μουσεία
  • να αξιοποιήσουν τα μουσεία ως ένα πολύτιμο εργαλείο πολιτισμού, μάθησης, ανάπτυξης δεξιοτήτων και εξέλιξης ικανοτήτων.

Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευόμενοι είναι σε θέση να σχεδιάζουν, να τεκμηριώνουν, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε μουσεία και χώρους πολιτισμού.

Στα 32 χρόνια πραγματοποίησης του σεμιναρίου έχουν εκπαιδευτεί πάνω από 600 ενήλικοι διαφορετικών ειδικοτήτων. Απόφοιτοί μας στελεχώνουν εκπαιδευτικά τμήματα Μουσείων και πολιτιστικών φορέων, σχολεία και βιβλιοθήκες, Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και Ερευνητικά Κέντρα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Έναρξη κύκλου: Νοέμβριος 2019

Χώροι υλοποίησης: Παιδικό Μουσείο της Αθήνας, άλλα μουσεία, ευρύτεροι μουσειακοί και πολιτιστικοί χώροι.

Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση σπουδών 250 ωρών θεωρητικής κατάρτισης και πρακτικής άσκησης.

Για περισσότερες πληροφορίες & το κόστος συμμετοχής, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο στο 2103312995, Δευτέρα-Παρασκευή 9πμ-6μμ.

Υποβολή αιτήσεων (συνοδευόμενες από σύντομο βιογραφικό): edu@hcm.gr

έως 28 Οκτωβρίου 2019

 

«Είπαν για το σεμινάριο…»

“Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο μου πρόσφερε μια στερεή μεθοδολογία για τα εκπαιδευτικά προγράμματα: Η εισαγωγή μια αγαπησιάρικη αγκαλιά· τα στάδια που ακολουθούν· και ο επίλογος, η δήλωση των παιδιών: “Πέρασα ωραία και θέλω να ξανάρθω!”

(Γεωργία Κακούρου-Χρόνη, απόφοιτη κύκλου 1994-1996, εκπαιδευτικός-μουσειολόγος, Διευθύντρια Κουμανταρείου Πινακοθήκης Σπάρτης (παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης)

«Η εμπειρία μου στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο ήταν αποφασιστική για την μετέπειτα επαγγελματική (και προσωπική) μου πορεία. Τη συστήνω σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση και τα παιδιά. 

“Η συμμετοχή μου στο σεμινάριο “Εκπαίδευση στα Μουσεία” και στο εθελοντικό πρόγραμμα του ΕΠΜ μου άνοιξε τους ορίζοντες σχετικά με τον ρόλο και τη δύναμη των μουσείων στην εκπαίδευση. Μου έδωσε τη δυνατότητα και τα εργαλεία να εφαρμόσω εκπαιδευτικές θεωρίες και πράξεις σ’ ένα περιβάλλον πιο ελεύθερο από τη σχολική τάξη, κάτι με το οποίο ήθελα να πειραματιστώ κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ως δασκάλα δημοτικής εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, βοήθησε να εξελιχθεί ο τρόπος διδασκαλίας μου στην τάξη ώστε να είναι πιο διαδραστικός και ευχάριστος για όλους τους μαθητές.

Τα μουσεία όμως δεν είναι τίποτε χωρίς τους ανθρώπους που τα τρέχουν! Στο ΕΠΜ γνώρισα και έμαθα από χαρισματικούς ανθρώπους, έκανα φιλίες. Αυτό το δίκτυο μεγαλώνει και πλουτίζει με κάθε εθελοντή/ντρια και κάθε κύκλο σεμιναρίου”

(Μαρία Σερβετά, απόφοιτη κύκλου 2012-2013, Εκπαιδευτικός-Μουσειολόγος, Senior Audience Researcher (Early Years), Science Museum Group, UK)

«Η εκπαίδευση στο ΕΠΜ με έκανε να αλλάξω τρόπο δουλειάς με τα παιδιά. Παρόλο που ήμουν νηπιαγωγός (εξακολουθώ) η παιδαγωγική προσέγγιση ήταν πια διαφορετική. Ο τρόπος που δουλεύω με τα παιδιά είναι” ο τρόπος του μουσείου “. Είμαι τυχερή και ευτυχισμένη που μπόρεσα να εκπαιδευτώ στο μουσείο (από σπουδαίες δασκάλες) και να εξελιχτώ ως παιδαγωγός. Η μετέπειτα εμπειρία μου στο μουσείο ως εθελόντρια ερμηνεύτρια μου πρόσφερε την εμπειρία και την εξοικείωση με διαφορετικές ομάδες».

(Ζαχαρούλα Καλύβη, απόφοιτη κύκλου 1993-1995, νηπιαγωγός – ιδιοκτήτρια Παιδικού Σταθμού)

«Η εκπαίδευση στο ΕΠΜ βασίζεται στις αρχές της βιωματικής παιδοκεντρικής διδασκαλίας και σε συνδυασμό με την χρήση ανοιχτών ερωτήσεων δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να βιώσουν εκπαιδευτικές εμπειρίες που βασίζονται στην προϋπάρχουσα γνώση τους και στην οικοδόμηση νέας βιωμένης γνώσης. ο τρόπος εκπαίδευσης των μουσειοπαιδαγωγών γίνεται επίσης βιωματικά με αποτέλεσμα να μετουσιώνεται η γνώση σε πράξη. Παραμένει ένα καινοτόμο πρόγραμμα βασισμένο σε σύγχρονα προγράμματα εκπαίδευσης»

(Έλενα Ελένη, απόφοιτη κύκλου 1995-1997, νηπιαγωγός σε ιδιωτικό νηπιαγωγείο)

«Μου άνοιξε ορίζοντες παιδαγωγικούς! κι ανθρώπινους! Και κυρίως μάθαμε να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια των ΠΑΙΔΙΩΝ!!!»

(Κωνσταντίνα Σωτηροπούλου, απόφοιτη κύκλου 1991-1993, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού. 2ο ΚΕΣΥ Δ Δ ΑΘΉΝΑΣ)

«Μάθαμε πως να μαθαίνουμε…»

(Όλγα Μπερδιάκη, απόφοιτη κύκλου 1991-1993, υπεύθυνη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων έκθεσης του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης)

«Καλημέρα σε όλους και καλή σχολική χρονιά!
Εγώ έχω να καταθέσω ότι η εκπαίδευση στο μουσείο ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία που σίγουρα με βοήθησε στην διδασκαλία και τη γενικότερη επαφή μου με τα παιδιά. Το σύνθημα ‘Ακούω και ξεχνώ, βλέπω και θυμάμαι, κάνω και καταλαβαίνω’ ήταν δηλωτικό της βιωματικής μάθησης που εφαρμόζεται στο μουσείο. Η βιωματική λοιπόν προσέγγιση της μάθησης, η ενθάρρυνση των παιδιών στη διατύπωση απόψεων μέσω του καταιγισμού ιδεών και των ερωτήσεων ανοιχτού τύπου και ο σεβασμός στην ομάδα και τις ιδέες του κάθε παιδιού ξεχωριστά είναι αρχές που βιώθηκαν στη διάρκεια του σεμιναρίου. Ο, τι γίνεται βίωμα και έχει ευχάριστη χροιά, μεταλαμπαδεύεται…»

(Αποστολία Καφφέ, απόφοιτη κύκλου 2011-2012, δασκάλα σε δημόσιο σχολείο)

«Καλημέρα! Εγώ θα έλεγα ότι μας άνοιξε τον δρόμο!»

(Δέσποινα Καρδογέρου, απόφοιτη κύκλου 2004-2005, θεατρολόγος – συντονίστρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων Actionaid Hellas)

Πολλά φωτεινά και χαμογελαστά πρόσωπα κι ένας μαρκαδόρος, που χρησιμεύει ως δοκάρι σε κουκλόσπιτο. Αυτό χρειάστηκε μόνο για να μου αλλάξει τελείως πορεία στη ζωή μου και την αντίληψή μου για τη μάθηση!

(Μαρίζα Τσαχάλη, απόφοιτη κύκλου 2004-2005, ψυχολόγος-συντονίστρια παρακολούθησης και αξιολόγησης δράσεων Actionaid Hellas)

Πολύτιμη εμπειρία που μου άνοιξε παράθυρο σε έναν νέο κόσμο, τον κόσμο των παιδιών μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Έμαθα να προσεγγίζω και να επικοινωνώ με τα παιδιά με έναν άλλο τρόπο. Εντυπωσιάστηκα όταν συνειδητοποίησα τις γνώσεις και τις αξίες που μπορούμε να μεταφέρουμε μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Έγινα πολύ δημιουργική, γνώρισα υπέροχους ανθρώπους και έζησα αξέχαστες στιγμές σε μουσεία και βιβλιοθήκες.!

(Ελένη Πεταλά, απόφοιτη κύκλου 2014-2015, βιβλιοθηκονόμος – εργαζόμενη στην οικογενειακή επιχείρηση)

«Τα οφέλη από το σεμινάριο που παρακολούθησα εδώ και 20 χρόνια είναι πολλά και διαχρονικά….! Ο διαφορετικός τρόπος σκέψης, η βιωματική διδασκαλία, η άμεση επαφή με τα αντικείμενα και οι ποικίλοι τρόποι μάθησης αποτελούν τη βάση για ό, τι σχεδιάζω και υλοποιώ μέσα και έξω από την τάξη ή το μουσείο, σε παιδιά με ή χωρίς αναπηρίες. Η παρακολούθηση αυτού του σεμιναρίου υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξη μου ως άνθρωπος και ως εκπαιδευτικός. Ελληνικό Παιδικό Μουσείο σε ευχαριστώ!!!».

Βάσω Ζώρζου, απόφοιτη 2001 – 2002, Ειδική Παιδαγωγός – εργαζόμενη σε δημόσιο σχολείο

«Το να παρακολουθήσει κάποιος (οποιασδήποτε ειδικότητας) που δουλεύει είτε με παιδιά είτε με ενήλικες ομάδες το σεμινάριο του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου είναι κατά τη γνώμη μου η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσε να κάνει. Ως νηπιαγωγός απέκτησα πολύτιμα εκπαιδευτικά εργαλεία που με βοηθούν στην τάξη».

Μάγδα Αθανασίου, απόφοιτη 2016-2017, νηπιαγωγός – εργαζόμενη σε ιδιωτικό Παιδικό Σταθμό

«Το σεμινάριο προσφέρει μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση, τόσο σε πρακτικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο. Για μένα ήταν μια αποκάλυψη και ένας τρόπος να διοχετεύσω τη δημιουργικότητα μου -εκτός τέχνης- με έναν τρόπο που δεν είχα φανταστεί και να ανακαλύψω έναν καινούργιο κόσμο, αυτόν των παιδιών…

Πρακτικά να αναφέρω πως ό,τι έχω κάνει μετά από την εκπαίδευση και την εργασία μου στο Μουσείο, μου έχει φανεί… «παιχνιδάκι»…!!!»

Βίβιαν Εμμανουηλίδου, απόφοιτη 2016-2017, Εικαστικός- Μουσειοπαιδαγωγός

«Το Παιδικό Μουσείο είναι για εμένα η οικογένεια που έχω επιλέξει! Το σεμινάριο «Εκπαίδευση στο Μουσείο» είναι το εργαλείο που με βοήθησε σε πολλούς τομείς της ζωής μου από τον επαγγελματικό έως το γονεϊκό! Ένα μεγάλο ευχαριστώ για το όραμα και την αγάπη!»

Αρτεμησία Μεγάλου, απόφοιτη 2003-2004, Αρχαιολόγος

«Ερχόμενη από επιστημονικό background το πρόγραμμα της “Εκπαίδευσης στο Μουσείο” με εκπαίδευσε σε μια καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση που είναι εφαρμόσιμη όχι μόνο στα μουσεία αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο εκπαιδευτικό τομέα! Τις αρχές που μου δίδαξε τις έχω εφαρμόσει σε προσέγγιση μουσείων, σε διδασκαλία επιστημών, σε μαθήματα ψηφιδωτού, σε χρήση της μαγειρικής στην εκπαίδευση. Θεωρώ ότι είναι το καλύτερο εφόδιο που απέκτησα για την εκπαιδευτική μου πορεία στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης».

Έλλη Κωβαίου, απόφοιτη 2009 – 2010, Φυσικός – Υπεύθυνη Βιωματικής και Άτυπης Εκπαίδευσης Εκπαιδευτηρίων Χατζήβεη

«Η πιο ουσιαστική και με άμεση επαφή με την πράξη εκπαίδευση που έχω παρακολουθήσει! Άλλαξε εντελώς την εικόνα μου για τον παιδαγωγό αλλά και με άλλαξε εντελώς ως εκπαιδευτικό και ως άνθρωπο. Η “Εκπαίδευση στα Μουσεία” είναι μάθηση σαν παιχνίδι, για τη μάθηση μέσα από το παιχνίδι!»

Κατερίνα Μούλια, απόφοιτη 2012-2013, Φιλόλογος

«Μπορεί το σεμινάριο να ξεκινά με τίτλο “Εκπαίδευση στο Μουσείο”, αλλά γρήγορα καταλαβαίνεις το υπέροχο “ταξίδι” που έχεις ξεκινήσει, πολύ πιο έξω από τα όρια του τίτλου του!.. Όλα αλλάζουν! Ο τρόπος που βλέπεις τα πράγματα, ο τρόπος που επικοινωνείς με μικρούς αλλά και μεγάλους, η φαντασία και η εφευρετικότητά σου, η δύναμη να δημιουργείς! Αλλάζεις προς το καλύτερο! Σχεδόν κάθε μέρα αξιοποιώ μέσα και έξω από την τάξη, όσα μου δόθηκαν! Από τα καλύτερα πράγματα που έχω κάνει ως άνθρωπος και παιδαγωγός!»

Σάντρα Τζιάκου, απόφοιτη 2003-2004, Διακοσμήτρια εσωτερικών χώρων & παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας – εργαζόμενη σε ιδιωτικό Παιδικό Σταθμό

«Παρακολουθώντας το σεμινάριο “Εκπαίδευση στα Μουσεία” βρήκα τον δρόμο μου, όχι μόνο επαγγελματικά, αλλά και στην ίδια τη ζωή. Έμαθα να χρησιμοποιώ να εργαλεία που έχω στα χέρια μου, ώστε να επικοινωνώ τη μεγάλη μου αγάπη, τα βιβλία, σε ομάδες παιδιών και ενηλίκων -μέσω του σχεδιασμού και της υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Όλα όσα μου φαινόντουσαν αδύνατα πριν, μετά την εκπαίδευση απέκτησαν υπόσταση και τα περισσότερα πραγματοποιήθηκαν. Με απίστευτο σεβασμό σε όλους και όλα το Μουσείο με βοήθησε να ανακαλύψω τον ίδιο μου τον εαυτό».

Μαρία Μπακάρα, απόφοιτη 2016-2017, Κοινωνιολόγος – Υπάλληλος σε Βιβλιοθήκη


«Η σταδιοδρομία μου στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο ξεκίνησε μέσω του προγράμματος εθελοντισμού. Όσα δειλά-δειλά έμαθα ως εθελόντρια απέκτησαν μία βαρύτητα στο πρόγραμμα “Εκπαίδευση στo Μουσείο”. Πέρα από τις γνώσεις και το υλικό, αυτό που έχει θέση στην καρδιά μου είναι η ομάδα που σχηματίστηκε στη διάρκεια εκείνης της χρονιάς. Βρίσκεσαι με ανθρώπους με τους οποίους μοιράζεσαι τις ίδιες παιδαγωγικές και δημιουργικές ανησυχίες. Αν κρατούσα κάτι αυτό θα ήταν ότι το Μουσείο μου έμαθε πως δεν υπάρχει γνωστικό αντικείμενο που να μη μπορείς να επεξεργαστείς με τα παιδιά, αρκεί να βρεις τον τρόπο».

Χριστόλη Ελβίρα, απόφοιτη 2016-2017, Δασκάλα σε ιδιωτικό σχολείο

Η «Εκπαίδευση στο Μουσείο» ήταν και για εμένα πολύ περισσότερα απ’ όσα λέει ο τίτλος. Σαν περιεχόμενο εκπαίδευσης ήταν στην πρωτοπορία πολύ πριν τα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνουν μόδα. Σαν φυσικό περιβάλλον μάθησης τα τόσα μουσεία που επισκεφτήκαμε και αφουγκραστήκαμε τις ήσυχες απογευματινές ώρες είναι ένας λόγος από μόνος του για να κάνει κάποιος το σεμινάριο. Αλλά και η ζεστασιά των ανθρώπων του μουσείου κ των συνεκπαιδευομένων, οι φιλίες που έκανα κρατούν ακόμα.

Υγ με συγκινούν όσα διαβάζω γιατί βλέπω ότι η επιρροή της εκπαίδευσης είναι διαχρονική. Όσοι περάσαμε από εκεί είμαστε μία κοινότητα που σκεπτόμαστε και κάνουμε πράγματα με τον «τρόπο» του Μουσείου».

Ηρώ Αλάμπεη, απόφοιτη 2003-2004, Εκπαιδευτικός μη τυπικής εκπαίδευσης

«Το σεμινάριο του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου αποτέλεσε για μένα την αρχή για πολλά! Ήταν σαν μια ανοιχτή πόρτα που με οδήγησε σε πολλά διαφορετικά μονοπάτια. Μέσα απ αυτό έμαθα να ψάχνω, να εξερευνώ, να ρωτάω, να χαμογελώ και να εμπιστεύομαι! Πίστεψα μέσω της προσωπικής μου εμπειρίας στη δύναμη της ομάδας. Το σεμινάριο “Εκπαίδευση στα μουσεία” ήταν η αρχή της επαγγελματικής μου ζωής και το βήμα που είχα ανάγκη για να προχωρήσω χωρίς φόβο! Παρατηρώ σχεδόν καθημερινά στην επαγγελματική και κοινωνική μου ζωή πολλούς τομείς του σεμιναρίου μας να γίνονται πράξη!»

Ειρήνη Γοζαδίνου, απόφοιτη κύκλου 2014-2015, Αρχαιολόγος – Ερμηνεύτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων

«Συναντήθηκα με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο και τους υπέροχους ανθρώπους που το υποστηρίζουν ως εκπαιδευόμενη ερμηνεύτρια και στη συνέχεια ως εισηγήτρια. Όταν χρειάστηκε να μετοικήσω με την οικογένεια μου στο εξωτερικό χάρη στην μακροχρόνια συνεργασία μου με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο είχα αποκομίσει όλα τα εφόδια και την εμπειρία να συνεχίσω τα πρόγραμμα τέχνης και δημιουργικότητας στις προκλητικές συνθήκες που αντιμετώπισα στην Κίνα. Το σεμινάριο “Εκπαίδευση στο Μουσείο” ήταν η αρχή μιας μακροχρόνιας και δημιουργικής συνεργασίας με ανθρώπους γνωρίζουν πώς η βιωματική εκπαίδευση γίνεται δράση».

Λουίζα Βαφιαδάκη, Ζωγράφος, απόφοιτη 2003-2004 – εκπονήτρια προγραμμάτων Τέχνης και σεμιναρίων δημιουργικότητας

«15 περίπου χρόνια μετά από τη φοίτηση στο σεμινάριο του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου, είναι ουσιαστική η επιρροή στον τρόπο σκέψης, αντίληψης και αυτενέργειας, η οποία αποτέλεσε την αφετηρία διαμόρφωσης μιας συνειδητά ανοικτής προσέγγισης των καταστάσεων. Συνέβαλλε ιδιαιτέρως ως προς την ευρηματικότητα και την επικοινωνιακή προσέγγιση, στο επαγγελματικό μου πεδίο, την «οπτική επικοινωνία-γραφιστική» όπου ασχολούμενη με θέματα πολιτιστικά, κοινωνικά, εκπαιδευτικά και περιβαλλοντικά, καλούμαι να σχεδιάσω/δημιουργήσω εικαστικά, concepts, καμπάνιες και οπτικό υλικό με στόχο την ευαισθητοποίηση, ενημέρωση, εκπαίδευση κοινού και προώθηση δράσεων για το κάθε έργο. Διαμόρφωσε καθοριστικά την προσωπικότητά μου, κυρίως ως γονέα, διευκολύνοντας πολύ την επικοινωνία και την προσαρμοστικότητα σε προκλήσεις και προσωπικές εμπειρίες».

Παυλίνα Αλεξανδροπούλου, απόφοιτη 2003-2004, Οπτική επικοινωνία περιβάλλοντος και πολιτισμού

* Πρόκειται για το πρώτο οργανωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων σε θέματα μουσειακής εκπαίδευσης, στην Ελλάδα. Ο σχεδιασμός του στηρίχτηκε στο αντίστοιχο πρόγραμμα του Wheelock College http://www.wheelock.edu/ με την υποστήριξη της Μαίρης Ιατρίδη, καθηγήτριας παιδαγωγικής του Μουσείου.