Το Παιδικό Μουσείο (children’s museum) είναι ένα είδος μουσείου ειδικά σχεδιασμένου για να εξυπηρετεί τις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών αλλά και των γονιών και των εκπαιδευτικών που συμβάλλουν στην ανάπτυξή τους. Είναι βασισμένο σε θεωρίες για το πώς μαθαίνει και αναπτύσσεται το παιδί πιο αποτελεσματικά. Σύμφωνα με έρευνες η μάθηση είναι πιο αποτελεσματική όταν στηρίζεται στην ενεργό συμμετοχή και στην εμπειρία με τα αντικείμενα.
Στο Παιδικό Μουσείο τα παιδιά μπορούν να παρατηρήσουν, να σκεφτούν, να ερευνήσουν, να παίξουν, να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τα εκθέματα είναι μελετημένα από ειδικούς επιστήμονες και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του παιδιού, ενθαρρύνοντας την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα και την αυτονομία.
«Τα παιδικά μουσεία είναι για κάποιον παρά για κάτι»
Με αυτή τη φράση ο Michael Spock, διευθυντής του Παιδικού Μουσείου της Βοστόνης για 23 χρόνια και ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του κινήματος, έδωσε τον πιο επιτυχημένο συνοπτικό ορισμό των Παιδικών Μουσείων.
Στο επίκεντρο του παιδικού μουσείου είναι το παιδί και όποιος πρωτομαθαίνει. Ένα περιβάλλον ειδικά σχεδιασμένο που δημιουργεί εμπειρίες μέσα από το παιχνίδι και τη διαδραστική μάθηση, αντανακλώντας τις περιοχές της διαφορετικότητας πάντα με την ενεργό συμμετοχή των ενηλίκων στη ζωή των παιδιών.
Το Παιδικό Μουσείο είναι ένας οργανισμός που υπάρχει για να εξυπηρετεί τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, αναπτύσσοντας εκθέματα και προγράμματα που κεντρίζουν την περιέργεια και κινητοποιούν τη μάθηση.
(Association of Youth Museums, 1992)
Η αποστολή του Παιδικού Μουσείου της Αθήνας
Το Παιδικό Μουσείο της Αθήνας υπάρχει για να υποστηρίζει τα παιδιά και τις οικογένειες να καταλάβουν και να χαρούν τον κόσμο στον οποίο ζουν και να κάνουν τρόπο ζωής τη δια βίου μάθηση.