Εκθέματα

Τι σημαίνει «Έκθεμα» για ένα Παιδικό Μουσείο;

Τα εκθέματα είναι τρισδιάστατα περιβάλλοντα που δίνουν στον επισκέπτη τη δυνατότητα να ασχοληθεί με τη θεματική που πραγματεύονται, με συμμετοχικό τρόπο μέσα από τη χρήση αντικειμένων.

Μελετώντας το ιστορικό ανάπτυξης των εκθεμάτων του Παιδικού Μουσείου, διαπιστώνεται ότι ο σχεδιασμός και η δημιουργία τους έχουν ως αφετηρία τους ακόλουθους άξονες:

  1. Την αποστολή του – να βοηθήσει κάθε παιδί να κατανοήσει και να χαρεί τον κόσμο μέσα στον οποίο ζει.
  2. Τις δυνατότητες και τους περιορισμούς του κτιρίου – π.χ. μεγάλοι ενιαίοι χώροι.
  3. Τις συλλογές – π.χ. εντοιχισμένος και κινητός οικιακός εξοπλισμός για το έκθεμα «Κουζίνα», γεωμετρικά όργανα για το έκθεμα «Γεια σου, Πυθαγόρα»
  4. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα – π.χ. το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε εργοστάσιο σοκολατοποιίας αποτέλεσε την αφετηρία για το έκθεμα «Εργοστάσιο».
  5. Την επικαιρότητα – π.χ. το έκθεμα «Μετρό» δημιουργήθηκε παράλληλα με τις εργασίες του Μετρό στο κέντρο της Αθήνας.
  6. Το αναλυτικό πρόγραμμα – π.χ. το έκθεμα «Ανακαλύπτω τον εαυτό μου» συνδέθηκε άμεσα με τις ανάγκες του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος.
  7. Τη διεπιστημονική σύσταση της ομάδας εργασίας – εκτός από τους παιδαγωγούς, στις ομάδες συμμετείχαν ειδικοί επιστήμονες ή επαγγελματίες, σχεδιαστές ή κατασκευαστές.
  8. Την επαναχρησιμοποίηση υλικών και αντικειμένων, υποστηρίζοντας την προστασία του περιβάλλοντος και την ανακύκλωση στην πράξη.
  9. Τους κανόνες ασφαλείας για την πρόληψη ατυχημάτων, όπως για π.χ. ασφαλή υλικά, μη τοξικά χρώματα, στρογγυλεμένες «γωνίες».
  10. Τη συνεργασία με ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς σε επίπεδο χρηματοδότησης.

Στο έκθεμα «Η Αγορά» τα παιδιά φτιάχνουν τα μαγαζιά και παίζοντας παιχνίδια ρόλων αποκτούν χειροπιαστές εμπειρίες γύρω από την υγιεινή διατροφή και την αγωγή του καταναλωτή.

Στο έκθεμα «Η Κουζίνα» τα παιδιά χρησιμοποιούν αυθεντικά αντικείμενα και πειραματίζονται με πρώτες ύλες και συνταγές. Συνεργάζονται, μαγειρεύουν και γεύονται τα αποτελέσματα της δημιουργικότητάς τους.

Στο έκθεμα «Χτίζω» τα παιδιά μπορούν να παίζουν με οικοδομικά υλικά, να κατασκευάζουν δρόμους και απλά οικοδομήματα, να ανακαλύπτουν σχήματα, μεγέθη, τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ τους και πώς αυτά μπορούν να μεταβληθούν με τη δική τους παρέμβαση.

Ο «Παιχνιδότοπος» σχεδιάστηκε για βρέφη μέχρι 3 ετών και τους συνοδούς τους. Σε ένα ασφαλές περιβάλλον τα βρέφη ανακαλύπτουν παιχνίδια και συμμετέχουν σε δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ανάπτυξή τους αλλά και στην εξοικείωσή τους με το μουσείο.

Στο έκθεμα «Φυσαλίδες» οι επισκέπτες- μικροί και μεγάλοι- πειραματίζονται με σαπούνι και νερό και φτιάχνουν φυσαλίδες. Παίζοντας, δημιουργώντας και παρατηρώντας αρχίζει η εξερεύνηση του κόσμου της επιστήμης και της τέχνης.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Ε.Π.Μ. με τα σχολεία φιλοξενούνται στο Παιδικό Μουσείο της Αθήνας δύο εκθέματα που δημιουργήθηκαν από μαθητές:

Το έκθεμα «ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ» είναι δωρεά από τη Σχολή Μωραΐτη. Έχει φτιαχτεί από παιδιά για παιδιά, με απλά, καθημερινά υλικά και προσκαλεί τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι στο διάστημα με επιβάτες τους ίδιους και τη φαντασία τους.

Το «Μουσείο των Γραμμάτων» ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2016, στην Αθήνα, στο 104ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στους Αμπελόκηπους από την ομάδα των παιδιών της πρώτης (α1) τάξης και τη δασκάλα τους. Αποστολή του είναι να βοηθήσει όλα τα παιδιά που πρωτομαθαίνουν τα γράμματα να τα μάθουν και να τα αγαπήσουν.

 

Τα Εκθέματα ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΕΙ – ΦΙΛΟΞΕΝΗΘΕΙ ΣΤΟ Π.Μ.Α

 

  1. Γεια σου, Πυθαγόρα! (1994-1999 & 2008 – 2015)
  2. Ερευνώ τον φυσικό κόσμο, θεματική ενότητα: Ανακαλύπτω τον εαυτό μου (1994-1996, 1998-1999 & 2001-2002)
  3. Ερευνώ τον φυσικό κόσμο, θεματική ενότητα: Γνωριμία με το ηλιακό σύστημα (1996-1998)
  4. Ερευνώ τον φυσικό κόσμο, θεματική ενότητα: Τα δόντια (1998-1999)
  5. Ερευνώ τον φυσικό κόσμο, θεματική ενότητα: To μάτι (2002-2004)
  6. Ανακαλύπτω τον εαυτό μου, θεματική ενότητα: Πώς κινούμαι; (2007-σήμερα)
  7. Η Σοφίτα του προπαππού και της προγιαγιάς (1994-1999)
  8. Η Σοφίτα (2000- σήμερα)
  9. Κουζίνα (1995-1999 & 2000-σήμερα)
  10. Φυσαλίδες (1994-1999, 2000-2004, 2007-2010)
  11. Έργο Μετρό (1994-1999)
  12. Hλεκτρονικοί Υπολογιστές (1994-1999)
  13. Παιχνιδότοπος (1994-1996)
  14. Παιχνιδότοπος, θεματική ενότητα: το καράβι (1997-1999)
  15. Οικογενειακό έκθεμα (2000-2001, 2008-2010)
  16. Παιχνιδότοπος, θεματική ενότητα: Γίγαντες και νάνοι (2001-2003)
  17. Παιχνιδότοπος, θεματική ενότητα: Χρώματα και σχήματα (2003-2004)
  18. Παιχνιδότοπος, θεματική ενότητα: Βυθός (2004-2008)
  19. Παιχνιδότοπος, θεματική ενότητα: Χτίζω και δημιουργώ (2008-σήμερα)
  20. Γλυσματοποιείο Παυλίδη (1994-1995)
  21. Εργοστάσιο σοκολάτας (1995-1999, 2000-2007)
  22. Κέντρο Ανακύκλωσης (1994-1996, 1997-2001)
  23. Ανακύκλωση (2001-2004)
  24. Συλλογές παιδιών (1994-1999, 2000-σήμερα)
  25. Συλλογές άλλων μουσείων & ενήλικων συλλεκτών (1994-1999, 2000-2007)
  26. Διατροφή (2002-2007)
  27. Πινακοθήκη (1994-1999, 2000-2004)
  28. Τράπεζα (2000-2004)
  29. Διάδρομος Πειραμάτων (2002-2010)
  30. Γείτονες (2000-2002)
  31. Τα ιάματα του Ασκληπιού (2005-2007)
  32. Μια μέρα περπατώ (1996-1999, 2000-2002)
  33. Σκιά (2004-2009)
  34. Η Αγορά (2007-2008, 2012 – σήμερα)
  35. Εργοστάσιο (2009-2011)
  36. Μέσα στο νερό (2010 – σήμερα)
  37. Παιχνίδια αρχαίων (2012-2014)
  38. ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ / ΚΕΝΤΡΑ ΜΑΘΗΣΗΣ
  39. Ανακαλύπτω το ελαιόλαδο (1997-1998)
  40. Όνειρα Γλυκά (2000-2001)
  41. Στοματική κοιλότητα (1994-1997)
  42. Φωτεινός Παντογνώστης (1994-1999)

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Το αφιέρωμα είναι ένα σπονδυλωτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα γύρω από ένα κεντρικό θέμα που ξεδιπλώνεται μέσα από διαφορετικές, βιωματικές δραστηριότητες σε όλα τα εκθέματα του Μουσείου.

Μια γιορτή που ενισχύει τη συνεργασία των παιδιών με τους γονείς και τους δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψουν το Παιδικό Μουσείο της Αθήνας με πρωτότυπο τρόπο!

 

Παραδείγματα:

 

  • Αφιέρωμα στην αποταμίευση
  • Αφιέρωμα στο βιβλίο
  • Αφιέρωμα στο πρωϊνό
  • Αφιέρωμα στην άνοιξη
  • Αφιέρωμα στα Χριστούγεννα
  • Αφιέρωμα στην κυκλοφορική αγωγή
  • Αφιέρωμα στο μπισκότο